Vad är en energideklaration?

En energideklaration innefattar en kartläggning och dokumentation över en byggnads energianvändning. Den genomförs för att inventera byggnader och deras energianvändning och hur denna kan effektiviseras. I samband med energideklarationen skickas också ett förbättringsförslag med kostnadseffektiva åtgärder in.

Energideklaration vart tionde år

Energideklarationen ska skickas in vart tionde år och ska göras av en certifierad energiexpert, som måste göra detta på plats. Lag om energideklaration för byggnader (SFS 2006:985) började gälla 2009, vilket innebar att de flesta fastigheter energideklarerades under 2008 och 2009. Då det i regel är många fastigheter, men färre energiexperter, är det en god idé att vara ute i god tid för att boka en. Se efter när er energideklaration utfördes, addera tio år så ser ni när nästa energideklaration senast måste vara utförd.

Har du frågor om detta? Då får du gärna kontakta Thom Cederberg på 021-40 33 27 eller e-post thom.cederberg@mbf.se

Hur fungerar en teknisk förvaltning?

En förening förvaltar stora värden och med kontroll, rätt prioriteringar, investeringar och underhåll av fastigheten, kan många reparationer förebyggas och föreningen bli mer kostnadseffektiv, samtidigt som trivseln ökar, givetvis.

En teknisk förvaltning optimerar driften av fastigheten

En teknisk förvaltning avser de ärenden som rör driften av fastigheten så att den fungerar optimalt; så som fastighetsskötsel, lokalvård och löpande underhållsåtgärder. Det kan innebära tillsyn av hissar, gemensamma utrymmen och undercentraler för värme, till exempel. I begreppet teknisk förvaltning ingår även planering av periodiskt underhåll, reparationer och ombyggnationer.

Inte att förglömma är att den tekniska förvaltaren ser till att förhandlingarna med leverantörer genomförs. En bostadsrättsförening kommer i regel i kontakt med många olika sorters leverantörer av tjänster; snöskottning, trädgårdsskötsel, sophämtning eller underhåll på gemensamma utrymmen och byggnader är några av dem.

Vissa av arbetsuppgifterna inom den tekniska förvaltningen kräver högre kvalificeringar av föreningen och denne kan då behöva stöd och råd, eller rentav helt lägga den tekniska förvaltningen hos en kompetent fastighetsförvaltning.

MBF har kompetensen ni söker inom teknisk förvaltning

Inom MBFs tekniska förvaltning finns den samlade kompetensen som er bostadsrättsförening behöver. Vi kan visa på en mängd områden där våra tjänster kommer att underlätta för er styrelse.

Våra byggkonsulter har lång erfarenhet av fastigheter. De har arbetat med fastighetsrelaterade bygg- och förvaltningsfrågor under många år. Många av de reparationer och underhållsåtgärder som kan komma ifråga i en bostadsrättsförening har de vid flera tillfällen upphandlat, varit projektledare för och har beprövade lösningar på. De vet vilka regler som gäller, hur beslut skall fattas, vilka underlag som behövs och kan de entreprenadjuridiska regelverken kring en ombyggnad/ renovering. De har också ett nära samarbete med er personliga ekonom på MBF. MBF är flergångsbeställare, vilket säkerställer bästa möjliga pris.

Oavsett om det gäller ett mindre problem, en större renovering, en ombyggnation eller om ni vill upprätta en underhållsplan – tveka inte att höra av er till oss!

Här kan du kontakta MBF för teknisk förvaltning. 

Ny Lagrådsremiss gällande föreningsstämmor

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss som går ut på att Bostadsrättsföreningar trots 9 kap. 14 § 4 bostadsrättslagen och oavsett vad som anges i stadgarna kan styrelsen inför en föreningsstämma besluta att medlemmarna har rätt att anlita ett externt ombud och att denna får företräda mer än en medlem. Medlemmarna ska även, trots 9 kap. 14§ 3 bostadsrättslagen kunna utöva sin rösträtt via post.

Läs hela inlägget “Ny Lagrådsremiss gällande föreningsstämmor”

Att skriva en motion

Information om motioner till medlemmar i en Bostadsrättförening / Samfällighetförening

Inför vårens stämmor kommer här ett informationsblad för att öka kvaliteten på de motioner som medlemmarna lämnar inför stämman.

Tanken med detta utskick är att ge medlemmarna information om hur en motion ska skrivas samt vad den ska innehålla.

Det är viktigt att styrelsen anslår/skickar ut informationen till medlemmarna i god tid innan sista inlämningsdag för motioner.

Blanketten är redigerbar och märkt med rött där ni i styrelsen ska fylla i era uppgifter.

Informationsblad

Vid inloggning till MBF kundportal för banker och mäklare

Nu kan ni själva beställa nytt lösenord men för det krävs en registrerad e-postadress som det beställda lösenordet kan skickas till.

Förfrågan om e-postadress kommer att ske vid varje inloggning tills man uppgett en e-postadress. Det går alltid att förbi gå detta genom att klicka på knappen Ignorera.

Vid avaktivering eller för mer information kontakta Git Gunnarsson på 021-40 33 00.

GLÖMT LÖSENORDET?

För beställning av nytt lösenord klicka på länken Glömt ditt lösenord? i inloggningsrutan

Vid inloggning till MBF kundportal

Styrelsen i föreningen kan med ert gemensamma användarnamn och lösenord logga in till MBF kundportal och bl a ta del av era månadsrapporter.

Nu kan ni själva beställa nytt lösenord men för det krävs en registrerad e-postadress som det beställda lösenordet kan skickas till. Vi rekommenderar därför starkt styrelserna att skapa en gemensam e-postadress till föreningen, exempelvis brf.exempel@gmail.com.

Det finns andra fördelar med att föreningen har en gemensam e-postadress, läs mer här.

Är du e-attestant har du en personlig inloggning och har redan en registrerad e-postadress. Det är denna e-postadress du uppger vid beställning av nytt lösenord och som det nya lösenordet kommer att skickas till.

Förfrågan om e-postadress kommer att ske vid varje inloggning tills man uppgett en e-postadress. Det går alltid att förbi gå detta genom att klicka på knappen Ignorera.

Vid avaktivering eller för mer information kontakta Git Gunnarsson på 021-40 33 00.

GLÖMT LÖSENORDET

För beställning av nytt lösenord klicka på länken Glömt ditt lösenord? i inloggningsrutan

Gemensam e-postadress för föreningen

Det finns fler fördelar med att ni som förening har en gemensam e-postadress. Ni kan t ex hänvisa era medlemmar, leverantörer eller andra som vill komma i kontakt med styrelsen att använda den gemensamma e-postadressen.

Via t ex MSN, gmail, hotmail eller yahoo finns möjligheter att ta ut gratis e-postadresser. Där kan ni också administrera lösenord så att alla i styrelsen kan få ta del av de mejl som inkommer. Vissa har funktionen att man automatiskt kan vidarebefordra mejlet till styrelsens privata e-postadresser.

En annan fördel med den gemensamma e-postadressen är att oavsett om någon avgår ur er styrelse så kan man fortsätta att använda den gemensamma e-postadressen för att komma i kontakt med styrelsen.

Inkomna mejl föredras på styrelsemöte med fördel i en punkt på dagordningen som förslagsvis heter “inkomna skrivelser”.

SKAPA ER FÖRENINGS GEMENSAMMA E-POSTADRESS IDAG!